Waarvoor kun je terecht bij de Geschillencommissie?
Je kunt bij de Geschillencommissie terecht met verschillende problemen tussen jou en je woningcorporatie. Enkele voorbeelden zijn:
- Slecht of te weinig onderhoud aan je woning.
- Problemen bij renovatie, zoals afspraken die niet zijn nagekomen, overlast, of schade aan je woning.
- Schade aan je woning of tuin na werkzaamheden, bijvoorbeeld achtergelaten spullen.
- Lekkages die niet of te laat zijn gerepareerd.
- Discussie over herstelkosten na verhuizing: wie betaalt wat?
- Overlast van buren.
- Afspraken die de verhuurder niet nakomt.
- Verwarming die niet goed werkt.
- Onterecht in rekening gebrachte kosten, bijvoorbeeld voor een parkeerplek als je geen auto hebt.
Waar kun je niet terecht bij de Geschillencommissie?
Bij de Geschillencommissie kun je niet terecht voor klachten over:
- het toewijzen of afwijzen van een woning;
- huurverhogingen;
- de afrekening van servicekosten of warmtekosten;
- wanbetaling (niet op tijd betalen);
- huurbeëindiging (opzegging van je huurcontract);
- het afsluiten van gas, water of licht.
Voor geschillen over de hoogte van de huur en servicekosten kun je naar de Huurcommissie:
https://www.huurcommissie.nl/huurder-sociale-en-middensector.
Verder kun je voor vragen of problemen ook terecht bij het Huurteam van de gemeente Leiden:
https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/wonen-en-bouwen/wonen/huurteam-leiden/

